Ordonanța ”Trenuleț”

author
66 minutes, 26 seconds Read

G U V E R N U L  R O M Â N I E I
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ

privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene
Având în vedere obligaţia Guvernului de a conduce politica fiscal-bugetară în mod prudent pentru a gestiona resursele şi obligaţiile bugetare, precum şi riscurile fiscale de o manieră care să asigure sustenabilitatea poziţiei fiscale pe termen mediu şi lung, precum şi predictibilitatea politicii fiscal-bugetare pe termen mediu, în scopul menținerii stabilității macroeconomice;
Ținând seama de faptul că fundamentarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025 trebuie realizată ținând cont de măsurile fiscal-bugetare aprobate prin acte normative;
Luând în considerare Recomandarea Consiliului Uniunii Europene din 3 aprilie 2020 în vederea încetării situaţiei de deficit public excesiv din România (2020/C 116/01), potrivit căreia România trebuie să pună în aplicare în mod riguros măsurile necesare pentru corectarea deficitului bugetar excesiv dar și de faptul că România potrivit planului bugetar pe termen mediu și lung și-a asumat o traiectorie de reducere a deficitului bugetar de la 7,9% în anul 2024 la sub 3% în anul 2031 pe baza unor ipoteze care țin de cheltuielile publice și de evoluția acestora în perioada 2025- 2031 care să determine o ajustare de 6 ppt respectiv o reducere de la 41,9% din PIB la 35,9% din PIB în anul 2031 iar în acest context sunt necesare o serie de măsuri pentru reducerea ponderii cheltuielilor publice în PIB;
De asemenea ținând cont că cheltuielile cu asistența socială, în special cheltuielile din sistemul general de pensii au crescut în anul 2024 prin indexare cu 13,8% precum și prin recalcularea pensiilor cu aproximativ 20% ceea ce a determinat un impact bugetar anual de peste 25 mld lei cu consecințe asupra deficitului bugetar al bugetului aisgurărilor sociale iar în acest context se impune menținerea în plată la nivelul lunii noiembrie 2024 a acestor categorii de cheltuieli pentru a asigura respectarea traiectoriei de deficit bugetar;
Întrucât cheltuielile de personal au crescut în cursul anului 2024 ca urmare a majorărilor salariale acordate pentru întreg personalul din sectorul public de la 132 mld lei la 164 mld lei cu o valoare nominală de +32 mld lei, respectiv cu un procent de +24% reprezentând în anumite situații pentru anumite categorii de personal din sectorul public avansuri la Legea salarizării unice ca reformă asumată prin Planul Național de Redresare și Reziliență iar în acest context pentru a respecta traiectoria de ajustare a deficitului bugetar potrivit planului bugetar pe termen mediu și lung
1 este necesară menținerea în plată la nivelul lunii noiembrie 2024 a acestor categorii de cheltuieli de personal;
Având în vedere necesitatea creării unui spaţiu bugetar pentru alocarea de sume pentru susţinerea investiţiilor publice şi implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene, într-o manieră eficientă, profesionistă şi transparentă, cu efect multiplicator şi aport direct la formarea brută de capital fix;
Ținând cont de necesitatea adoptării, în cel mai scurt timp, a Strategiei fiscal- bugetare pe perioada 2025 – 2027, a legii bugetului de stat şi a legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025;
Ținând cont de necesitatea păstrării echilibrelor bugetare prin adoptarea de măsuri menite să limiteze creşterea cheltuielilor bugetare permanente;
Deoarece neadoptarea măsurilor de limitare a cheltuielilor bugetare ar genera un necesar de finanţare suplimentar în anul 2025, rezultând un nivel nesustenabil al deficitului bugetului general consolidat de peste 7 % din produsul intern brut, ceea ce va avea ca efect creşterea datoriei publice cu riscul înăspririi condiţiilor de finanţare a acesteia;
Luând în considerare faptul că situația prezentată întrunește premisele unei situații urgente și extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecinţe negative, în sensul că ar genera atât un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectând sustenabilitatea finanţelor publice cât și întârzieri în adoptarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025;
Ținând cont de faptul că este necesară implementarea de măsuri urgente și viabile care să asigure respectarea de către România a termenelor și jaloanelor stabilite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, PNRR, în domeniul reformei fiscale care să fie în concordanță și cu recomandările formulate de către Comisia Europeană;
Având în vedere faptul că neadoptarea acestor măsuri legislative cauzează întârzieri asupra îndeplinirii unor jaloane-condiționalități pentru PNRR, această situație ducând la creșterea riscului de nerespectare a calendarelor, cu consecințe negative majore asupra gradului de îndeplinire a obligațiilor asumate;
Întrucât problemele menționate mai sus vizează interesul public și strategic al României pentru asigurarea sustenabilității finanțelor publice, gestionarea fondurilor europene și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență;
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Art. I – (1) Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcţie/salariilor de funcţie/indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine
2 la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna noiembrie 2024 în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, indemnizaţiile lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, se menţin la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 11 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, pentru funcţionarii publici şi personalul contractual din cadrul familiei ocupaţionale „Administraţie” din aparatul propriu al consiliilor judeţene, primării şi consilii locale, din instituţiile şi serviciile publice de interes local şi judeţean din subordinea acestora, salariile de bază se menţin la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna noiembrie 2024 în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
Art. II – (1) În anul 2025, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024, în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 18 alin. (1) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, valoarea lunară a indemnizaţiei de hrană se menţine la nivelul din anul 2024.
Art. III – (1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) – (6) din Legea- cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcţii de execuţie, de conducere și de înalți funcționari publici, precum şi munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru se compensează numai cu timp liber corespunzător acestora.
(2) În anul 2025, munca suplimentară prestată în cadrul activităților deosebite cu caracter operativ și neprevăzut de către personalul militar, poliţişti, poliţiştii de penitenciare și salvatorii montani, peste programul normal de lucru, în zilele de repaos săptămânal, de sărbători legale și în celelate zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, care nu se pot compensa cu timp liber corespunzător în următoarele 90 de zile după prestarea muncii suplimentare, se plătește cu o majorare din solda de funcție/salariul de funcție cuvenită/cuvenit, la nivelul minim stabilit la art. 123 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Ordonatorii de credite au obligația de a dispune măsuri pentru asigurarea cu prioritate a timpului liber corespunzător muncii suplimentare prestate, în condițiile legii, fără afectarea gradului de eficiență a misiunilor.
(3) Plata majorării prevăzute la alin. (2) se efectuează cu aprobarea eșalonului ierarhic superior, pe baza unui raport justificativ al ordonatorului de credite sau, după caz, al comandatului/șefului unității la nivelul căruia s-a prestat munca
3 suplimentară, în care sunt prezentate motivele pentru care nu a fost posibilă acordarea timpului liber corespunzător.
(4) Condițiile și procedurile specifice pentru stabilirea și plata majorării prevăzute la alin. (2), precum și activitățile deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut pentru care se acordă acest drept se aprobă prin ordin al ordonatorului principal de credite.
(5) În anul 2025, pentru personalul din instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu beneficiază la încetarea raporturilor de muncă sau de serviciu de compensarea în bani a concediilor neefectuate.
Art. IV – (1) În anul 2025, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora bilete de valoare, cu excepţia tichetelor de creşă, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), pentru personalul militar, polițiștii, polițiștii de penitenciare și personalul civil din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională care nu beneficiază de concediu și de indemnizația acordate pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani, respectiv de până la 3 ani în cazul copilului cu handicap, se decontează contravaloarea taxelor de creșă plătite pentru copii personalului înscriși în creșe sau alte unități de educație timpurie antepreșcolară, în limita valorică și în condițiile prevăzute de Legea nr. 165/2018, cu modificările și completările ulterioare.
(3) În anul 2025, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu acordă personalului din cadrul acestora premii, bonusuri sau alte drepturi de natură similară, cu excepția celor care se decontează integral din fonduri externe nerambursabile pe baza criteriilor de performanță aprobate prin ordin de ministru în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
(4) În anul 2025, serviciile publice autonome de interes naţional, cu personalitate juridică, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi a Societăţii Române de Televiziune, republicată, nu acordă pentru angajații proprii bilete de valoare, cu excepţia tichetelor de creşă, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv nu plătesc premii, prime, bonusuri și nici ore suplimentare.
(5) În anul 2025, prin excepție de la prevederile art. 9 alin. (1) lit.a) pct.i) și lit.b) pct.i) din secţiunea a 3-a, lit. E, a capitolului III „Culte”, din anexa nr. I la
4 Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, cuantumul contribuţiei lunare pentru personalul neclerical se menține la nivelul lunii noiembrie 2024.
(6) În anul 2025, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, nu decontează cheltuieli de transport la plecarea/întoarcerea din concediul de odihnă a personalului.
(7) Instituțiile trimițătoare pot aproba cheltuielile reglementate la art. 50 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 495/2004 privind salarizarea şi alte drepturi băneşti ale personalului din administraţia centrală a Ministerului Afacerilor Externe şi de la misiunile diplomatice, oficiile consulare şi institutele culturale româneşti din străinătate, cu modificările și completările ulterioare.
Art. V – (1) În anul 2025, pentru personalul militar, poliţiştii şi poliţiştii de penitenciare, indemnizaţiile, compensaţiile, primele, ajutoarele, plăţile compensatorii, despăgubirile, compensaţiile lunare pentru chirie şi alte drepturi acordate potrivit actelor normative în vigoare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul lunar brut, se menţin la nivelul lunii noiembrie 2024.
(2) În anul 2025, cuantumul compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de hrană, valoarea financiară anuală a normelor de echipare şi valoarea financiară a drepturilor de echipament se menţin în plată la nivelul acordat pentru luna noiembrie 2024.
Art. VI – (1) În anul 2025, numărul maxim de posturi care se finanţează din fonduri publice, pentru instituţiile şi autorităţile publice, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, se stabileşte de către ordonatorii de credite astfel încât să se asigure plata integrală a drepturilor de natură salarială acordate în condiţiile legii, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget.
(2) Dacă în cursul exercițiului bugetar intervin evenimente care conduc la majorarea cheltuielilor de personal aprobate prin buget, ordonatorii de credite dispun măsurile necesare în vederea încadrării în bugetul aprobat, în condițiile legii, recurgând dar fără a se limita la măsurile prevăzute la art. 18 alin. (5) și (6) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. VII – (1) Începând cu 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante din autorităţile şi instituţiile publice astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor unice vacante.
(3) Prin post unic, în sensul alin. (2), se înţelege:
a) acel post ale cărui atribuţii, prin conţinutul şi natura lor, sau responsabilităţi stabilite nu se regăsesc într-o altă componentă organizatorică; ori
5 b) un post dintre posturile aflate în compartimentele în care există numai posturi vacante.
(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, concursului de admitere în rezidențiat, unităților sanitare cu paturi pentru ocuparea posturilor de medici, precum și posturilor vacante aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile și plătite din fonduri europene pentru care sunt încheiate contracte de finanțare.
(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor ce se vor vacanta după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă de finanțare în parte.
(6) Încadrarea în procentul de 15% prevăzut la alin. (4) nu se aplică în situaţia în care ocuparea posturilor vacante nu duce la majorarea numărului total de posturi ocupate, cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivelul ordonatorului principal de credite, în cazul ocupării posturilor vacante corespunzătoare:
a) categoriei înalţilor funcţionari publici;
b) funcţiilor publice de conducere, funcţiilor publice de conducere cu statut special şi posturilor militare de conducere;
(7) Ocuparea prin concurs sau examen a posturilor prevăzute la alin. (2), (4), şi (5) se aprobă de ordonatorul de credite, în baza solicitării fundamentate în ceea ce privește necesitatea și oportunitatea ocupării și în baza avizului structurii de specialitate a ordonatorului de credite care certifică posibilitatea ocupării posturilor cu încadrarea în bugetul aprobat la momentul inițierii demersurilor pentru ocuparea acestora.
(8) Pentru posturile pentru care s-a demarat procedura de scoatere la concurs anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se pot continua procedurile de ocupare a acestora, conform prevederilor în vigoare la data publicării anunţului.
(9) În termen de 2 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia să publice pe site-ul propriu un anunţ cu privire la posturile care îndeplinesc cerinţele prevăzute la alin. (8) şi pentru care concursul poate continua.
(10) Prin derogare de la prevederile art. 510 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), funcţiile publice de conducere pot fi exercitate cu caracter temporar, fără obligativitatea organizării unor concursuri, cu notificarea prealabilă a Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici cu 5 zile înainte de dispunerea măsurii.
(11) Prin derogare de la prevederile art. 506 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), transferul la cerere se face la solicitarea funcţionarului public, cu aprobarea conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care urmează să îşi desfăşoare activitatea funcţionarul public, precum şi a conducătorului autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarul public.
6 (12) Prin derogare de la prevederile art. 507 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, mutarea temporară a unui funcţionar public de execuţie se poate dispune de conducătorul autorităţii sau instituţiei publice, motivat, cu repartizarea postului corespunzător funcţiei deţinute de funcţionarul public, pe perioada aplicării măsurii prevăzute la alin. (1), în măsura în care nu este afectată organigrama autorităţii sau instituţiei publice.
Art. VIII – (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti definitive având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din instituţiile şi autorităţile publice, devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, se va realiza astfel:
a) în primul an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 5% din valoarea titlului executoriu;
b) în al doilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 10% din valoarea titlului executoriu;
c) în al treilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu;
d) în al patrulea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 25% din valoarea titlului executoriu;
e) în al cincilea an de la data la care hotărârea judecătorească devine executorie se plăteşte 35% din valoarea titlului executoriu.
(2) Procedura de plată eşalonată prevăzută la alin. (1) se aplică şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025, având ca obiect acordarea unor drepturi reprezentând diurnă, cazare, hrană sau facilitarea legăturii cu familia, prevăzute de legislaţia privind participarea forţelor armate la misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român.
(3) Procedura de plată eşalonată prevăzută la alin. (1) se aplică şi în ceea ce priveşte plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti devenite executorii în perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025, având ca obiect acordarea de daune- interese moratorii sub forma dobânzii legale pentru plata eşalonată a sumelor prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea unor drepturi salariale personalului din sectorul bugetar.
(4) În cursul termenului prevăzut la alin. (1), orice procedură de executare silită se suspendă de drept.
(5) La sumele eșalonate conform alin.(1) se acordă dobânda legală remuneratorie, calculată de la data la care hotărârea judecătorească a rămas executorie.
(6) Prin ordin al ordonatorilor principali de credite se stabilește procedura de efectuare a plăţii titlurilor executorii, cu respectarea termenelor prevăzute la alin. (1).
(7) Nerespectarea prevederilor alin.(1) de către judecătorii responsabili cu gestionarea unor dosare având ca obiect sumele prevăzute la alin.(1) sau de către executorii judecătorești care îndeplinesc acte de executare silită a unor titluri executorii având ca obiect sumele prevăzute la alin.(1) constituie abatere disciplinară prevăzută la art. 271 lit. s) din Legea nr.303/2022 privind Statutul judecătorilor și procurorilor și, după caz, la art. 71 din Legea nr.188/2000 privind executorii judecătorești, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
7 (8) Nerespectarea prevederilor alin. (1) – (6) de către ordonatorul principal nde credite și conducătorul compartimentului financiar-contabil constituie abatere disciplinară și se sancționează conform legii.
Art. IX – (1) În anul 2025, instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, nu acordă ajutoarele sau, după caz, indemnizaţiile la ieşirea la pensie, retragere, încetarea raporturilor de muncă/serviciu ori la trecerea în rezervă.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în situaţia încetării raporturilor de muncă sau serviciu ca urmare a decesului angajatului.
Art. X – În anul 2025 se menţin în plată la nivelul acordat/cuvenit pentru luna noiembrie 2024:
a) indemnizaţiile prevăzute de Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare;
b) indemnizaţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
c) indemnizaţiile prevăzute de Legea nr. 309/2002 privind recunoaşterea şi acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcţiei Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 – 1961, cu modificările şi completările ulterioare;
d) indemnizaţia prevăzută de Legea nr. 109/2005 privind instituirea indemnizaţiei pentru activitatea de liber-profesionist a artiştilor interpreţi sau executanţi din România, republicată;
e) indemnizaţia preşedintelui Consiliului Naţional al Organizaţiilor de Pensionari şi al Persoanelor Vârstnice, prevăzută de Legea nr. 16/2000 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional al Organizaţiilor de Pensionari şi al Persoanelor Vârstnice, republicată;
f) indemnizaţiile acordate membrilor Academiei Române, membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România, membrilor Academiei de Ştiinţe Medicale din România, membrilor Academiei de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe Ionescu-Şişeşti” şi membrilor Academiei de Ştiinţe Tehnice din România;
g) sprijinul material acordat urmaşilor membrilor Academiei Române şi urmaşilor membrilor Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România;
h) indemnizaţiile stabilite în baza Legii recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
i) ajutorul lunar pentru soţul supravieţuitor, acordat în temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soţul supravieţuitor, cu modificările ulterioare;
j) indemnizaţiile reparatorii lunare, potrivit art. 4 alin. (2) şi art. 7 din Legea nr. 226/2011 privind reparaţiile morale şi materiale pentru fostele cadre militare
8 active, îndepărtate abuziv din armată în perioada 23 august 1944 – 31 decembrie 1961, cu modificările şi completările ulterioare;
k) drepturile prevăzute de Legea nr. 168/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia şi urmaşilor celui decedat, cu modificările şi completările ulterioare.
l) alocațiile de stat pentru copii, reglementate de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Art. XI – (1) În anul 2025, rentele viagere prevăzute la art. 64 din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, se acordă în cuantumul aflat în plată în luna noiembrie 2024.
(2) Termenul prevăzut la art. II din Legea nr. 322/2022 pentru completarea Legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1130 din 23 noiembrie 2022, cu modificările ulterioare se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025, cuantumul lunar al indemnizaţiei de merit se menţine la nivelul din luna noiembrie 2024, de 6.240 lei.
Art. XII – În anul 2025 se acordă reduceri de tarife sau, după caz, gratuităţi, numai în limita a 3 călătorii dus-întors sau 6 călătorii simple, la facilităţile de transport prevăzute de următoarele acte normative:
a) art. 5 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
b) art. 210 alin. (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor;
c) art. 1, art. 2 alin. (1), (2) și (4), art. 3 alin. (1) și (2), art. 4 alin. (1), (2) și (3), art. 5, art. 8 alin. (1), (2) și (3), art. 9 alin. (1), art. 11 alin. (1) și art. 12 din Ordonanța Guvernului nr. 112/1999 privind călătoriile gratuite în interes de serviciu și în interes personal pe căile ferate române, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. XIII – (1) Prevederile art. III din Ordonanta de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător și în anul 2025.
(2) Prevederile art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 se aplică în anul 2025 şi operatorilor economici prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Interdicţia prevăzută la alin. (2) nu se aplică operatorilor economici care achiziţionează bunurile respective în vederea realizării activităţilor specifice obiectului principal de activitate stabilit prin actul de înființare, pentru punerea în funcțiune a unor noi capacități de producție, a unor noi unități/subunități, precum și bunuri achiziționate din fonduri europene în cadrul proiectelor derulate de aceștia.
9 Art. XIV – În anul 2025, subvenția alocată partidelor politice se diminuează cu 25% față de nivelul acordat în anul 2024.
Art. XV – În anul 2025, personalul plătit din fonduri publice, salarizat potrivit Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază, pe toată durata delegării sau detaşării, de diurna stabilită potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul serviciului, cu modificările ulterioare.
Art. XVI – (1) Prin derogare de la prevederile art. 213 alin. (2) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile art. V din Legea nr. 282/2023 din 19 octombrie 2023 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu şi a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în anul 2025, pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(2) În anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condițiile legii pentru grefieri și alte categorii de personal care ocupã funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecătorești, al parchetelor de pe lângã acestea și al Institutului Național de Expertize Criminalistice, nu se actualizeazã cu rata medie anualã a inflației.
(3) În anul 2025, indemnizaţiile pentru limită de vârstă acordate în temeiul Legii nr. 96/2006 privind statutul deputaţilor şi al senatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(4) Prin derogare de la art. 42^5 din Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(5) Prin derogare de la alin. (5) al art. 73^1 din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(6) Prin derogare de la alin. (5) al art. 6 din Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic şi consular al României, cu completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu și pensiile de urmaș stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(7) Prin derogare de la alin. (10) al art. 51 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
(8) Prin derogare de la art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile militare de stat stabilite în condiţiile legii nu se actualizează indexează cu rata medie anuală a inflaţiei.
Art. XVII – (1) În anul 2025 valoarea punctului de referință prevăzut la art. 83 alin. (1) din Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii se menține la nivelul de 81 lei.
10 (2) Prevederile alin. (3)-(5) și alin. (7)-(8) ale art. 84 din Legea nr. 360/2023 se aplică începând cu anul 2026.
Art. XVIII – (1) În anul 2025, valorile garantate ale punctelor pentru acordarea serviciilor medicale în asistența medicală primară, asistența medicală ambulatorie de specialitate pentru specialități clinice și respectiv suma orientativă/medic specialist în asistența medicală stomatologică, se mențin la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024.
(2) Pentru anul 2025, Contractul-cadru care reglementează condiţiile acordării asistenţei medicale, a medicamentelor şi a dispozitivelor medicale, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate se elaborează cu respectarea prevederilor alin.(1).
(3) Până la data de 30 iunie 2025 Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Ministerul Sănătății propun un plan de măsuri de reducere și eficientizare a cheltuielilor și de creștere a calității serviciilor medicale.
Art. XIX – Prin derogare de la prevederile art. 33^2 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025 valoarea indicatorului social de referinţă se menține la nivelul în plată în luna noiembrie 2024.
Art. XX – (1) Începând cu luna ianuarie 2025 și până la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat în luna anterioară, inclusiv cel încasat în luna decembrie 2024, la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale, se alocă până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, sume corespunzătoare următoarelor cote:
a) 15% la bugetul local al județului;
b) 63% la bugetele locale ale comunelor, orașelor şi municipiilor pe al căror teritoriu își desfășoară activitatea plătitorii de impozit pe venit;
c) 22% într-un cont distinct deschis pe seama direcției generale regionale a finanțelor publice/administrației județene a finanțelor publice, ce vor fi repartizate unităților administrativ-teritoriale potrivit prevederilor legii bugetului de stat pe anul 2025.
(2) Pentru municipiul București, începând cu luna ianuarie 2025 și până la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 32 şi 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, 97% din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat în luna anterioară, inclusiv cel încasat în luna decembrie 2024, la nivelul municipiului București, se alocă municipiului București și sectoarelor municipiului București, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, proporțional cu sumele încasate în anul 2024 din cote defalcate sau sume defalcate din impozitul pe venit, după caz.
(3) Începând cu luna ianuarie 2025 și până la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025, o cotă de 3% din impozitul pe venit încasat la bugetul de stat în luna anterioară, inclusiv cel încasat în luna decembrie 2024, la nivelul municipiului București, se alocă, până cel târziu la data de 8 a lunii în curs, bugetului local al județului Ilfov, într-un cont distinct de venituri, pentru finanțarea cheltuielilor secțiunii de dezvoltare.
11 Art. XXI – Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale, alocate potrivit anexei nr.7/03 la Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr. 421/2023, rămase neutilizate la finele exerciţiului bugetar, se reflectă în excedentul bugetului local şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie pentru care aceste fonduri au fost alocate sau pentru finanțarea altor cheltuieli de aceeași naturã, reflectate la același titlu de cheltuieli.
Art. XXII – În anul 2025 valoarea costului standard pentru fondul de burse și protecție socială în lei/student prevăzut la art. 149 alin. (22) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, se menține la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.
Art. XXIII – Pentru anul 2025, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare care funcţionează potrivit prevederilor art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, la elaborarea şi aprobarea, potrivit legii, a bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2025, stabilirea cheltuielilor de personal se va face astfel:
a) institutele naţionale de cercetare-dezvoltare care au înregistrat pierderi în anul precedent nu pot depăşi numărul de personal, câștigul mediu brut lunar pe salariat şi cheltuielile de personal realizate în anul precedent, cu încadrarea în nivelul aprobat prin bugetele de venituri şi cheltuieli ale anului precedent, cu excepția situațiilor de extindere a activităţii, situații în care acești indicatori pot fi depășiți cu aprobarea prealabilă a organului de specialitate al administraţiei publice centrale coordonator.
b) institutele naţionale de cercetare-dezvoltare care au înregistrat profit în anul precedent pot majora cheltuielile de personal realizate în anul precedent, în limita unui indice de creştere a câştigului mediu brut lunar pe salariat, care să nu depăşească indicele de creştere a productivităţii muncii.
Art. XXIV – În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene acordă prime didactice și prime de cariere profesionale, reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2023 privind unele măsuri pentru acordarea unei prime de carieră didactică pentru personalul didactic și didactic auxiliar, precum și unei prime de carieră profesională pentru personalul administrativ din învățământul de stat, suportate din fonduri externe nerambursabile, cu modificările și completările ulterioare, numai în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral din fonduri externe nerambursabile.
Art. XXV – În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene acordă tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional, reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2023 privind unele măsuri pentru susținerea preșcolarilor și elevilor dezavantajați care beneficiază de sprijin educațional pe bază de tichete sociale pe suport electronic acordate din fonduri externe nerambursabile și luarea unor măsuri în domeniul educației, cu modificările și completările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral în cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021 – 2027;
12 Art. XXVI – (1) În anul 2025, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va acorda sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral în cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021 – 2027.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1), Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene este autorizat să întreprindă măsurile necesare astfel încât cheltuielile cu acordarea sprijinului material pentru anumite categorii de persoane defavorizate să se realizeze în limita bugetului disponibil din cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021 – 2027 pentru această măsură și în conformitate cu regulile de eligibilitate.
Art. XXVII – (1) Prin excepție de la prevederile art. 7 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 95/2021 pentru aprobarea Programului național de investiții „Anghel Saligny”, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 183/2022, cu modificările ulterioare, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației transferă beneficiarilor sumele solicitate în anul 2025, în baza unor criterii de prioritizare aprobate prin hotărâre de Guvern în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, astfel încât să se asigure încadrarea în creditele bugetare aprobate cu această destinație prin legea bugetului de stat.
(2) Proiectele de investiții finanțate prin Programul național de construcții de interes public sau social de către Compania Națională de Investiții „C.N.I.” – S.A., se vor derula, în anul 2025, în baza unor criterii de prioritizare aprobate prin hotărâre de Guvern în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, astfel încât să se asigure încadrarea în creditele bugetare aprobate cu această destinație prin legea bugetului de stat.
(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2025, beneficiarii Programului național de dezvoltare locală etapa I și etapa a II-a și beneficiarii Programului național de investiții ”Anghel Saligny” nu pot depune noi solicitări de transfer până când Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației nu va transfera toate sumele solicitate de către beneficiari în cursul anului 2024. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației notifică beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în anul 2025, după caz, în condițiile alin. (1).
Art. XXVIII – (1) În anul 2025, se încheie angajamente legale pentru proiecte de investiții noi finanțate prin Programul naţional de dezvoltare locală etapa I și etapa a II-a, Programul național de investiții ”Anghel Saligny” și Programul național de construcții de interes public sau social doar în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație. Valoarea creditelor de angajament în anul 2025 nu poate depăși 50% din valoarea creditelor de angajament aprobate în anul 2024; (2) În anul 2025 pentru procedurile de achiziție publică care s-au derulat până la sfârșitul anului 2024 și pentru care nu s-au încheiat angajamente legale, și pentru procedurile de achiziție publică care se finalizează în cursul anului 2025, derulate în cadrul Programului național de construcții de interes public sau social, se pot încheia
13 angajamente legale în baza unor criterii de prioritizare, aprobate prin hotărâre de Guvern în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Art. XXIX – (1) În anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe transportul intern auto și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a doar pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția, pe tot parcursul anului universitar.
(2) În anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local în comun și transportul cu metroul, pe tot parcursul anului universitar, în localitatea în care își are sediul instituția de învățământ superior.
Art. XXX – (1) În anul 2025 se suspendă aplicarea prevederilor art. 1 și 2 din Legea nr. 270/2024 pentru suportarea de către statul român a cheltuielilor ocazionate de repatrierea cetăţenilor români decedaţi în străinătate, precum şi pentru abrogarea lit. b) a alin. (1) al art. 15 din Legea nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe şi nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în străinătate.
(2) În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025, Ministerul Afacerilor Externe poate utiliza taxele de urgenţă aferente serviciilor prestate și pentru plata cheltuielilor de repatriere a cetăţenilor români, decedaţi pe teritoriul statelor de reşedinţă, pentru care familia nu poate suporta costurile de repatriere şi nu există posibilitatea înhumării sau incinerării în statul în care a survenit decesul.
Art. XXXI – Pentru exercițiul bugetar 2025, prevederile art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, se aplică începând cu luna ulterioară intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025.
Art. XXXII – (1) Prin derogare de la prevederile art. 29 alin. (5) din Legea responsabilităţii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prim-ministrul şi ministrul finanţelor semnează o declaraţie de răspundere prin care se atestă, exclusiv, corectitudinea şi integralitatea informaţiilor din Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2025 – 2027.
(2) Prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (4) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, prim-ministrul şi ministrul finanţelor semnează o declaraţie ce atestă exclusiv încadrarea proiectului de buget pe anul 2025 şi perspectiva 2026 – 2028 în ţintele, obiectivele şi priorităţile asumate prin Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2025 – 2027.
(3) Prevederile art. 30 alin. (5) din Legea nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu se aplică pentru planificarea bugetară pe anul 2025 şi perspectiva 2026 – 2028.
14 Art. XXXIII- Prin derogare de la prevederile art. 7 alin. (1) și art.9 alin.(3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, obiectivele de politică salarială aplicabile la fundamentarea și elaborarea bugetelor de venituri și cheltuile pe anul 2025 se stabilesc prin prezenta ordonanță de urgență.
Art. XXXIV – (1) Pentru anul 2025, operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli, creşterea cheltuielilor de natură salarială faţă de realizarile anului 2024, dar cu încadrarea în ultimul buget de venituri şi cheltuieli aprobat, numai ca urmare a menţinerii drepturilor de natură salarială ale personalului, aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024 şi creșterii salariului de bază minin brut pe țară garantat în plată pentru anul 2025 și a celorlate cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidența acestor reglementări, condiţionat de îndeplinirea următoarelor cerinţe cumulative:
a) să nu majoreze/indexeze sau, după caz, să nu prevadă alte mecanisme de creştere salarială în cursul anului 2025, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024;
b) să nu majoreze în anul 2025 drepturile de hrană/indemnizații de hrană/tichete de masa/norme de hrană şi alte drepturi de natură salarială similare față de cele aflate în plată la 30 noiembrie 2024;
c) să nu acorde în anul 2025 premii, prime, bonusuri, bonificații și alte drepturi de natură salarială similare, cu excepția sumelor ce reprezintă participarea salariaților la profit și a cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
d) să nu programeze în anul 2025 creşterea numărului de personal faţă de cel realizat în anul 2024.
(2) Creşterea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în anul 2025 nu influenţează creşterea salariului de bază peste nivelul salariului de bază minim brut.
(3) Operatorii economici pot majora câştigul mediu brut lunar pe salariat în limita sumelor prevăzute la alin. (1), cu condiţia ca indicele de creştere a acestuia să nu depăşească indicele de creştere a productivităţii muncii calculate în unităţi valorice sau fizice, după caz.
(4) Pentru determinarea câştigului mediu brut lunar pe salariat, prevăzut la alin. (3), în vederea stabilirii indicelui de creştere a acestuia nu se iau în calcul următoarele cheltuieli:
a) sumele reprezentând creşteri ale câştigului mediu brut pe salariat datorate majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată pentru anul 2025 şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări;
b) sumele reprezentând creşteri ale cheltuielilor de natură salarială, datorate majorării salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, şi alte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 598/2024 pentru stabilirea salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată, numai pentru personalul care intră sub incidenţa acestor reglementări.
15 (5) Pentru determinarea productivităţii muncii, prevăzută la alin. (3), în vederea stabilirii indicelui de creştere a acesteia, veniturile din exploatare se ajustează după cum urmează:
a) veniturile totale din exploatare se diminuează cu veniturile din exploatare obţinute ca urmare a unor situaţii sau activităţi conjuncturale şi care nu se mai regăsesc fie în anul precedent, fie în anul curent;
b) veniturile din exploatare ale anului precedent, determinate pe baza preţurilor/tarifelor stabilite prin acte normative/administrative, pentru comparabilitatea productivităţii muncii, vor fi recalculate folosind preţurile utilizate pentru determinarea veniturilor din exploatare ale anului curent, în cazul în care are loc o scădere a preţurilor/tarifelor.
(6) Indicele de creştere a câştigului mediu brut lunar pe salariat recalculat conform prevederilor alin. (4) şi indicele de creştere a productivităţii muncii recalculat conform prevederilor alin. (5) se determină prin raportarea nivelului programat al anului 2025 la nivelul realizat al anului 2024.
(7) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) care nu au înregistrat pierderi în anul 2024 și nu planifică pierderi în anul 2025 pot ocupa în cursul anului 2025, conform procedurilor existente la nivelul acestora, posturile vacante existente la finele anului 2024, cu majorarea corespunzătoare a cheltuielilor de natură salarială.
(8) În anul 2025 operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) care au înregistrat pierderi în anul 2024 și/sau planifică pierderi în anul 2025 nu pot ocupa posturile vacante existente la finele anului 2024.
(9) Apariţia unor evenimente cu impact asupra creşterii cheltuielilor de natură salarială generează pentru operatorii economici dispunerea de măsuri pentru încadrarea în cheltuielile de natură salarială stabilite conform alin. (1).
Art. XXXV – Operatorii economici care au înregistrat pierderi contabile şi/sau plăţi restante la data de 31 decembrie 2024 sau au pierderi contabile din anii precedenti de recuperat, au obligația prezentării odată cu aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli a unui plan de reorganizare, restructurare şi redresare financiară care să conţină măsuri concrete şi cuantificabile de reducere a pierderilor şi plăţilor restante, după caz, şi termenele de realizare a acestora precum și o analiză referitoare la activele necesare desfășurării /dezvoltării obiectului de activitate, în scopul identificării celor neproductive/nefuncționale cu prezentarea de măsuri în vederea folosirii și/sau valorificării acestora, aprobate de către adunarea generală a acţionarilor sau consiliul de administraţie, după caz, și avizate de către autoritatea publică tutelară.
Art. XXXVI – (1) Pentru anul 2025, operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, au obligația de actualizare a tarifelor și taxelor pe care le obțin din activitatea de bază, cu cel puțin rata anuală a inflației pentru anul 2024 față de ultima actualizare a acestora cu excepția situațiilor în care creșterile anuale de tarife și taxe au fost superioare ratei anuale a inflației.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică taxelor și tarifelor stabilite prin reglementări europene sau reglementări naționale în aplicarea reglementărilor europene.
16 Art. XXXVII – (1) Prin excepție de la art. XXXIV alin. (1) lit. d) în anul 2025, operatorii economici care aplică prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pot crește numărul de personal față de cel realizat în anul 2024 și cheltuielile de natura salarială aferente, numai în cazul dezvoltării activităţii acestora, pe bază de memorandum iniţiat de către autoritatea publică tutelară sub care aceştia îşi desfăşoară activitatea şi aprobat de către Guvern;
(2) În cazul regiilor autonome şi al societăţilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice centrale, memorandumul prevăzut la alin. (1) este iniţiat de autorităţile publice tutelare şi avizate de Ministerul Finanţelor;
(3) În cazul regiilor autonome şi al societăţilor din subordinea, coordonarea sau sub autoritatea autorităţilor administraţiei publice locale, memorandumul prevăzut la alin. (1) este inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, ca urmare a solicitării justificate a autorităţii publice tutelare.
Art. XXXVIII – În anul 2025, dispozițiile art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță, cu modificările și completările ulterioare, se aplică şi operatorilor economici prevăzuţi la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. XXXIX – (1) În anul 2025, măsurile aprobate de Guvernul României prin Memorandumuri care prevăd excepții de la prevederile capitolului III – Măsuri de disciplină economico-financiară din Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare pe termen lung, cu modificîrile și completările ulterioare, și care intră în contradicție cu prevederile prezentei ordonanțe își încetează aplicabilitatea.
(2) Termenul prevăzut la art. XXIX alin. (11) din Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 30 iunie 2025.
Art. XL – Ordonanta Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 549 din 29 august 2013, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
După articolul 12^1 se introduce un nou articol 12 ^2 cu următorul
1.
conținut:
”ART 12 ^2
(1) Contractele colective de muncă se negociază, în condiţiile legii, după aprobarea bugetelor de venituri şi cheltuieli ale operatorilor economici, în limitele şi în condiţiile stabilite prin bugete.
(2) Drepturile stabilite prin contractele colective de muncă încheiate după data de 01.01.2025 se acordă conform prevederilor legale în vigoare la data acordării.”
2. Articolul 13 alineatul (1) se completază după litera i) cu o nouă litera j) cu următorul conținut:
” j) nerespectarea prevederilor art. 12 ^2 alin (2)”.
3. Articolul 13 alineatul (2^2) se modifică și se completează după cum urmează:
17 ”(2^2) Contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. i) și j) se sancționează cu amendă de la 20.000 lei la 60.000 lei.”
Art. XLI – Articolul LXXI din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal- bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se completează cu două noi alineate, alineatul (4) și (5), după cum urmează:
”(4) Începând cu data de 01.01.2025, nu pot fi prevăzute prin contractele colective/individuale de muncă ale operatorilor economici care aplică prevederile cap. III din prezenta lege, bonusuri, prime, plăți compensatorii, gratificații, sau orice alte drepturin de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionării.
(5) Acordarea drepturilor prevăzute la alin. (4) în cazul contractelor colective/individuale de muncă ale operatorilor economici aflate în vigoare la data de 01.01.2025, se face eșalonat, în termen de 5 ani, în tranșe anuale egale.”
Art. XLII – Articolul 11 din Legea nr. 133/2019 pentru înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 576 din 15 iulie 2019, cu modificările ulterioare, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11 Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2026.”
Art. XLIII – Drepturile stabilite pentru copiii persoanelor care s-au aflat în una dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. c) şi g) din Ordonanţa Guvernului nr. 105/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru copiii prevăzuţi la art. 3^1 alin. (1) din aceeaşi ordonanţă se acordă începând cu data de 1 ianuarie 2026.
Art. XLIV – În perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 se suspendă aplicarea prevederilor Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din învăţământul primar de stat, privat şi confesional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 18 din 11 ianuarie 2007, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. XLV – Termenul de intrare în vigoare prevăzut la art. 9 din Legea nr. 236/2020 pentru stimularea producătorilor agricoli care comercializează produsele agricole primare, produse pescăreşti şi de acvacultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1037 din 6 noiembrie 2020, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026, iar termenul de aplicare se prorogă până la data de 31 decembrie 2027.
Art. XLVI – Aplicarea prevederilor art. 210 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2026.
Art. XLVII – Aplicarea prevederilor Legii nr. 5/2021 privind Statutul personalului profesionist operativ de intervenţie din cadrul serviciilor civile care asigură asistenţă publică medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat, publicată în
18 Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 11 ianuarie 2021, cu modificările ulterioare, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2026.
Art. XLVIII – Termenul prevăzut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 979 din 30 decembrie 2015, cu modificările ulterioare, se prorogă până la data de 31 decembrie 2025.
Art. XLIX – Articolul 25 din Legea nr. 246/2022 privind zonele metropolitane, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 745 din 25 iulie 2022, se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(1) Prevederile art. 32^1 alin. (1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026.
(2) Prevederile art. 32^1 alin. (2), (3) şi (4) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, intră în vigoare începând cu 1 ianuarie 2026.”
Art. L – La articolul 32^2 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
„(3) Prevederile prezentului articol intră în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2026. ”
Art. LI – Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 108, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^2), cu următorul cuprins:
„(3^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru anul şcolar 2025 – 2026, cuantumul minim al burselor este stabilit după cum urmează:
a) bursă de merit – 450 lei/lună;
b) bursă de rezilienţă – 300 lei/lună;
c) bursă socială – 300 lei/lună;
d) bursă tehnologică – 300 lei/lună.”
2. La articolul 108, după alineatul (17) se introduce un nou alineat, alin. (17^1), cu următorul cuprins:
”(17^1) Cuantumul lunar al burselor de excelenţă olimpică I/internaţională şi II/naţională este diferenţiat în funcţie de nivelul distincţiei obţinute, după cum urmează:
a) pentru locul I, cuantumul lunar al bursei de excelenţă olimpică I/internaţională reprezintă echivalentul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată la nivelul din luna noiembrie 2024;
19 b) pentru locul al II-lea, cuantumul lunar al bursei de excelenţă olimpică I/internaţională reprezintă echivalentul a 75% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată la nivelul din luna noiembrie 2024;
c) pentru locul al III-lea, cuantumul lunar al bursei de excelenţă olimpică I/internaţională reprezintă echivalentul a 50% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată nivelul din luna noiembrie 2024;
d) pentru menţiune, cuantumul lunar al bursei de excelenţă olimpică I/internaţională reprezintă echivalentul a 25% din salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată la nivelul din luna noiembrie 2024;
e) bursa de excelenţă olimpică II/naţională este în cuantum de 700 lei/lună.” Art. LII – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, aplicabilitatea unor dispoziții prevăzute în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 5 iulie 2023, cu modificările ulterioare, se prorogă după cum urmează:
a) prevederile art. 67 alin. (4), (6), (7), (8) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;
b) prevederile art. 77 alin. (4) se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026;
c) prevederile art. 116 – art. 119 se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;
d) prevederile art. 131 alin. (11) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;
e) prevederile art. 138 alin. (5) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;
f) prevederile art. 139 alin. (2) lit. d), alin. (3), (7) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;
g) prevederile art. 23 alin (1), lit. (f) și art. 207 alin. (11) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027;
h) prevederile art. 217 alin. (3) se prorogă până la începutul anului școlar 2026-2027.
(3) Aplicarea prevederilor art. 63 alin. (4), art. 70 alin. (5) litera a), art. 74 alin. (4), art. 78 alin. (8), art. 105 alin. (10) din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, se suspendă până la începutul anului școlar 2026-2027;
(4) În anul 2025 pentru Programul Național Masă Sănătoasă se asigură de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, în limita sumei de 1.139.400 mii lei aprobată într-o poziție distinctă într-o anexă la Legea bugetului de stat pe anul 2025, pentru preșcolarii și elevii din unitățile de învățământ preuniversitar de stat. Repartizarea sumelor pe unități/ subdiviziuni administrativ teritoriale și pe unități de învățământ, precum și normele metodologice de aplicare a Programului Național pentru anul 2025 se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educației și Cercetării.
(5) Prevederile art. 134 din Legea nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, respectiv ale art. 147 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, se aplică începând cu anul 2026.
(6) Prevederile art. 49 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică începând cu anul 2026.
20 Art. LIII – La articolul 1 din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanță, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 110 din 24 februarie 2009, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 94/2014, cu modificările și completãrile ulterioare, alineatul (2) se modificã și va avea urmãtorul cuprins:
”(2) Instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificãrile și completãrile ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificãrile și completãrile ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, inclusiv activitãțile finanțate integral din venituri proprii, înființate pe lângã instituțiile publice, acordã vouchere de vacanțã în cuantum de 800 lei, în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025, personalului ale cãrui salarii de bazã nete din luna anterioarã acordãrii acestora sunt de pânã la 8.000 lei. Voucherele de vacanță emise în cursul anului 2025 se utilizeazã pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achiziționate, respectiv 800 de lei pentru achiziționarea de pachete de servicii turistice în valoare de cel puțin 1.600 lei.”
Art. LIV – La articolul IV din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 131/2021 privind modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1201 din 17 decembrie 2021, aprobatã cu modificãri prin Legea nr. 130/2023, cu modificãrile ulterioare, alineatul (3) se modificã și va avea urmãtorul cuprins:
”(3) Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr. 8/2009, aprobatã cu modificãri și completãri prin Legea nr. 94/2014, cu modificãrile și completãrile ulterioare, în perioada 1 ianuarie 2025-31 decembrie 2025 pentru personalul militar, polițiștii, polițiștii de penitenciare și personalul civil din instituțiile publice de apãrare, ordine publicã și securitate naționalã ale cãror solde de funcție/salarii de funcție/salarii de bazã nete acordate în luna prestãrii serviciilor turistice sunt de pânã la 8.000 lei lunar, inclusiv, se deconteazã 50% din valoarea serviciilor turistice prestate de orice structurã de primire turisticã clasificatã aflatã pe teritoriul României, achiziționate direct sau prin intermediul unei agenții de turism licențiate, respectiv maxim 800 de lei pentru servicii turistice prestate în valoare de cel puțin 1.600 lei”
Art. LV – La articolul 260 din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din 5 iulie 2023, cu modificările ulterioare, alineatul (19), se modifică și va avea următorul cuprins:
„(19) Prevederile art. 216 alin. (19) referitoare la asigurarea cadrelor didactice şi de cercetare din instituţiile de învăţământ superior de stat, la data încetării de drept a contractului de muncă în urma pensionării, două salarii raportate la ultimul salariu de bază se aplică începând cu anul universitar 2026 – 2027.”
Art. LVI – La articolul 30 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 682 din 29 iulie 2005, cu modificările și completările ulterioare, alineatele (8) și (9) se modifică și vor avea următorul cuprins:
21 „(8) Cetăţenii români minori pot ieşi din România către state care aplică în totalitate acquis-ul Schengen, denumite în continuare state Schengen, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de prezentul articol.
(9) În vederea constatării îndeplinirii de către cetăţenii români minori a condiţiilor de ieşire din România către state Schengen, organele poliţiei de frontieră pot efectua verificări nesistematice la frontiera internă.”
Art. LVII – Articolul 6 din Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 17 iunie 2021, cu completările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins:
”Art. 6. – Rezerviștii voluntari, în perioada în care nu participă la instruire sau la misiuni, sunt menținuți în sistemul public de pensii, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate și în sistemul asigurărilor de șomaj, beneficiază lunar de solda gradului deținut. În această perioadă, rezerviștii voluntari sunt contribuabili ai sistemului de asigurări sociale, iar cuantumul soldei gradului deținut este venit supus impozitului pe venit și bază de calcul al contribuțiilor sociale, datorate potrivit legii”
Art. LVIII – Termenul prevăzut la art. 20 alin. (1) din Legea nr. 61/2024 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 26 martie 2024, se prorogă până la data de 1 iunie 2025.”
Art. LIX – Termenul prevăzut la art. 58^1 alin. (1) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2026.
Art. LX – Articolul XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, se abrogă.
Art. LXI – În anul 2025 nu se aprobă indicatori tehnico-economici pentru obiective noi de investiții care se finanțează prin subprogramele prevăzute la art. 2 alin. (1) literele a), d) și h) din Anexa nr. 3 ”Programul național de construcții de interes public sau social” la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții „C.N.I.” – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Art. LXII – Prevederile art. 1 – 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 116/2017 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1043 din 29 decembrie 2017, aprobată prin Legea nr. 267/2018, se abrogă.
Art. LXIII – În cadrul aparatului de lucru al Guvernului se înființează Departamentul pentru Eficiență Guvernamentală prin reorganizarea unor
22 instituții/departamente din structura Guvernului care va avea ca obiective restructurarea/reducerea și eficientizarea cheltuielilor publice de la nivel central și local și ale operatorilor economici la care statul sau unităţile administrativ- teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, în cuantum de cel puțin 1% din produsul intern brut în anul 2025.
Art. LXIV – În anul 2025, orice alte drepturi de natură salarială stabilite prin legi speciale, statute sau alte acte normative cu putere de lege, care nu intră sub incidența prevederilor art. I – V, se mențin în plată la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna noiembrie 2024.
Art. LXV – În anul 2025, până la aprobarea legii bugetului de stat pe anul 2025, ordonatorii principali de credite pot efectua plăți pentru cheltuielile de investiții, altele decât cele finanțate din fonduri externe nerambursabile, din Planul naţional de redresare şi rezilienţă precum și cele care rezultă din angajamente internaționale, numai pentru plăți restante care nu au putut fi achitate din prevederile bugetare aferente anului 2024.
Art. LXVI – – Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 43, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
”(2) Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut plătit unei persoane juridice române. Impozitul pe dividende se declară şi se plăteşte la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se plăteşte dividendul.”
2. La articolul 47 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:
”c) a realizat venituri care nu au depășit echivalentul în lei a 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile;”
3. La articolul 47 alineatul (1), litera f) se abrogă.
4. La articolul 52, alineatele (1) și (5^1) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”(1) Dacă în cursul unui an fiscal o microîntreprindere realizează venituri mai mari de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, aceasta datorează impozit pe profit începând cu trimestrul în care s-a depășit această limită, fără posibilitatea de a mai opta pentru perioada următoare să aplice prevederile prezentului titlu.
(…)
(5^1) În cazul microîntreprinderii care, în cursul anului, se găsește în situația prevăzută la art. 47 alin. (1^1), suplimentar faţă de regulile prevăzute la alin. (5),
23 limita fiscală privitoare la plafonul de 250.000 euro, respectiv 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, prevăzută la alin. (1), se verifică luând în calcul veniturile acesteia cumulate cu veniturile întreprinderilor legate.”
5. La articolul 51, după alineatul (1), se introduce un nou alineat, alin. 1^1, cu următorul cuprins:
”(1^1) Pentru aplicarea prevederilor alin. (1) lit. b) pct. 2., începând cu 1 ianuarie 2025, se au în vedere, după caz, și activitățile, principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 6210 – Activități de realizare a softului la comandă (software orientat client), 6290 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației, 5611 – Restaurante, 5612 – Activități ale unităților mobile de alimentație, 5622 – Alte servicii de alimentație n.c.a..”
6. La articolul 54, după alineatul (2), se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
”(3) Pentru anul fiscal 2025, limita veniturilor realizate, reprezentând echivalentul în lei a 250.000 euro respectiv echivalentul în lei a 100.000 euro începând cu 1 ianuarie 2026, se verifică pe baza veniturilor realizate de către persoana juridică română la data de 31 decembrie 2024, respectiv la 31 decembrie 2025. Condiția referitoare la ponderea veniturilor din consultanţă şi/sau management în veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplică pentru calculul limitei de 250.000 euro.”
7. La articolul 60, pct. 2, 5 și 7 se abrogă.
8. Articolul 60^1 se abrogă.
9. La articolul 97, alineatul (7), prima teză se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(7) Veniturile sub formă de dividende, inclusiv câştigul obţinut ca urmare a deţinerii de titluri de participare definite de legislaţia în materie la organisme de plasament colectiv se impozitează cu cota de impozit de 10% din suma acestora, impozitul fiind final. (…)”
10. Articolul 138^1 se abrogă.
11. Articolul 138^2 se abrogă.
12. Articolul 138^4 se abrogă.
13. Articolul 138^5 se abrogă.
14. La articolul 146, alineatele (5) și (5^6) se modifică și vor avea următorul cuprins:
”(5) Calculul contribuţiei de asigurări sociale datorate de către persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, precum şi de către instituţiile prevăzute la art. 136 lit. d) – f) se realizează prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra bazelor lunare de calcul prevăzute la art. 139, art. 143 – 145, după caz, în care nu se includ veniturile prevăzute la art. 141 şi 142.
(…)
24 (5^6) Contribuţia de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial, calculată potrivit alin. (5), nu poate fi mai mică decât nivelul contribuţiei de asigurări sociale calculate prin aplicarea cotei prevăzute la art. 138 lit. a) asupra salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale, corespunzător
numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ.”
15.
La articolul 224 alineatul (4), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:
„b) 10% pentru veniturile din dividende prevăzute la art. 223 alin. (1) lit. a);”
16.
La articolul 498, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea urmatorul cuprins:
” (1) Impozitul pe construcţii se calculează prin aplicarea unei cote de 1,5% asupra valorii construcţiilor existente în patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, din care se scade valoarea clădirilor pentru care se datorează impozit pe clădiri potrivit prevederilor titlului IX. Intră sub incidenţa acestor prevederi şi valoarea clădirilor din parcurile industriale, ştiinţifice şi tehnologice care, potrivit legii, nu beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe clădiri. În situația construcțiilor de natura domeniului public/privat al statului sau al UAT-urilor impozitul este datorat de contribuabilii care le au în administrare/concesiune/ folosință cu titlu gratuit/închiriere.
(2) În situaţia în care, în cursul anului curent, se înregistrează operaţiuni de majorare sau diminuare a valorii construcţiilor menţionate la art. 497, impozitul pe construcţii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculează. Aceste modificări sunt luate în considerare pentru determinarea impozitului pe construcţii datorat pentru anul următor.”
17. La articolul 498, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin.(4), cu urmatorul cuprins:
” (4) Pentru contribuabilii care intră sub incidenţa art. 16 alin. (5) din Codul fiscal prevederile prezentului titlu se aplică cu anul fiscal modificat care începe în anul 2025.”
18. Articolul 500 se abrogă.
ART. LXVII – (1) Prin derogare de la prevederile art. 4 din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. LXVI intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2025.
(2) Prin excepție de la alin.(1), pentru contribuabilii care intră sub incidenţa art. 16 alin. (5) din Codul fiscal, prevederile art. LXVI pct. 1 intră în vigoare în prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2025;
(3) Prevederile art. LXVI pct.7, 8, 10-14 se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2025.
(4) Prevederile art. LXVI pct. 1, 9 și 15 se aplică veniturilor din dividende distribuite după data de 1 ianuarie 2025.
25 (5) În cazul dividendelor distribuite în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2024, cota de impozit pe dividende este de 8%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2024, aprobate potrivit legii.
ART.LXVIII (1) Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) şi ale art. 220^4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, începând cu data de 1 ianuarie 2025, în cazul salariaţilor care desfăşoară activitate în baza contractului individual de muncă, încadraţi cu normă întreagă, la locul unde se află funcţia de bază, nu se datorează impozit pe venit şi nu se cuprinde în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale obligatorii suma de 300 lei/lună, reprezentând venituri din salarii şi asimilate salariilor, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului, în vigoare în luna căreia îi sunt aferente veniturile;
b) venitul brut realizat din salarii şi asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1) – (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, fără a include contravaloarea tichetelor de masă, respectiv indemnizaţia de hrană, după caz, acordate potrivit legii, în baza aceluiaşi contract individual de muncă, pentru aceeaşi lună, nu depăşeşte nivelul de 4.300 lei inclusiv.
(2) Condiţia prevăzută la alin. (1) lit. a) nu se consideră a fi îndeplinită dacă, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi 31 decembrie 2025, este diminuat nivelul salariului de bază brut lunar stabilit potrivit contractului individual de muncă, fără a include sporuri şi alte adaosuri.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) se aplică în aceleaşi condiţii şi în cazul veniturilor din salarii şi asimilate salariilor, astfel cum sunt definite la art. 76 alin. (1) – (3) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, obţinute în baza unui raport de serviciu, potrivit legii.
(4) Suma de 300 de lei prevăzută la alin. (1) se diminuează în funcţie de:
a) perioada din lună în care salariul de bază/solda lunară din contractul individual de muncă sau raportul de serviciu, după caz, sunt menţinute la nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată stabilit prin hotărâre a Guvernului;
b) data de la care angajaţii noi sunt încadraţi în muncă la un nivel al salariului/soldei lunare, după caz, egal cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată;
c) fracţia din lună pentru care se determină veniturile din salarii şi asimilate salariilor;
26 d) data de la care încetează contractul individual de muncă/raportul de serviciu, după caz.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 146 alin. (5^6) şi ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru veniturile aferente anului 2025, nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată în vigoare în luna pentru care se aplică prevederile art. 146 alin. (5^6) – (5^9) şi ale art. 168 alin. (6^1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se diminuează cu suma de 300 lei lunar.
(6) Prevederile prezentului articol se aplică veniturilor aferente lunilor ianuarie – decembrie 2025 inclusiv.
PRIM MINISTRU
ION MARCEL CIOLACU

31.12.2024

www.pensii.ro

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *